10 voordelen van offerte bouwstenen #002
De 10 voordelen van offerte bouwstenen:
1. Minder zoeken
Alle informatie is snel te vinden op één plek. Jouw eerste offerte opzet stel je makkelijk samen door de juiste bouwstenen erin te slepen.
2. Minder frustratie bij experts
Voorkom dat je inhoudelijke experts keer op keer dezelfde vragen stelt. Schrijf samen met je experts een goede tekst, die je steeds kunt gebruiken. Benut je experts vervolgens om specifieke vragen vanuit de aanvraag te beantwoorden. Zo maak je het verschil in de winnende aanbieding en zijn je experts minder gefrustreerd.
3. Meer tijd voor strategie
Doordat je sneller een offerte opstelt, hou je meer tijd over. Benut die tijd voor strategie en maatwerk.
4. Hogere kwaliteit
Voorkom dat je steeds het wiel opnieuw gaat uitvinden. Je teksten verbeter je door reviews en het verwerken van feedback. Dit leidt tot een hogere kwaliteit van je offerte teksten.
5. Borduur voort
Hergebruik teksten die aanslaan bij de klant. Benut goede teksten door ze weer te gebruiken en borduur voort op eerdere successen.
6. Eigen deadline
Werk aan je offerte bouwstenen in de periode dat het jou schikt. Ook voor je offerte bouwstenen is het handig om een eigen deadline te stellen, om het project af te ronden. Je kunt hier flexibel mee omgaan, wat met een deadline voor een offerte of aanbesteding niet gaat.
7. Motiveer medewerkers
De deadline komt dichterbij en de offerte is van onvoldoende kwaliteit? Een bepaalde medewerker haalt alles uit de kast om een valse start alsnog om te buigen. Soms is dit de enige manier om een offerte of aanbesteding te winnen. Doe dit niet te vaak, omdat je je beste medewerker demotiveert. Motiveer je medewerker juist, door beter voorbereid te zijn met offerte bouwstenen.
8. Voorkom naar een ander wijzen
Meerdere teams werken met jullie meest gebruikte methodiek. Voorkom dat iedereen naar elkaar wijst, om goede teksten te schrijven. Stel een tekst op en betrek alle teams door ze feedback te vragen.
9. Focus
Tijdens een offerte moet de focus liggen op de winnende strategie. Voorkom dat het bidteam tijdens een offerte meer bezig is met het schrijven van offerte bouwstenen, dan het winnen van de huidige offerte. Focus tijdens het schrijven van de offerte bouwstenen uitsluitend op het verbeteren van teksten.
10. Feedback van de klant
Of je teksten aanslaan bij de klant weet je pas bij het uitbrengen van een offerte. De klant geeft feedback op je verloren of gewonnen offerte. Als je al offerte bouwstenen hebt, kun je die toetsen bij de klant en feedback vragen. Verbeter je tekst en wacht niet tot de ‘must-win’ aanbesteding om in één keer de perfecte teksten op te leveren.
Wanneer is het niet verstandig om te werken met offerte bouwstenen?
* Als je genoeg tijd hebt om met een team aan die ene deal te werken.
* Als er van een klant een totaal nieuwe vraag binnen komt.
* Als je een offerte schrijft voor een nieuwe klant in een nieuwe markt.
* Als je meerdere offertes op rij verliest en de feedback van klanten hard aankomt.
Schrijf je geheel nieuwe teksten?
Zorg dan wel dat je de nieuwe teksten opneemt in je offerte bibliotheek.
Bekijk het filmpje via YouTube: