Het ideale proces van een mini-competitie #032

Heb je als opdrachtgever een raamcontract afgesloten met meerdere opdrachtnemers en ga je een mini-competitie of een nadere overeenkomst uitzetten? In deze blog schets ik mijn ideale proces voor een mini-competitie in 7 stappen.

Het is mijn visie dat aanbesteden efficiënter en eerlijker wordt. Dat het efficienter is en minder tijd kost. En dat het eerlijker gaat en dus leuker wordt voor beide partijen.

Zet jij als opdrachtgever via een raamovereenkomst een opdracht uit bij meerdere partijen? Doe je dit via een mini-competitie of de meervoudig onderhoudse gunning of de nadere overeenkomst? Dan zijn deze 7 stappen van toepassing.

Stap 1: De uitvraag digitaal versturen

Stap 2: Een persoonlijk gesprek met alle partijen tegelijk

De tweede stap die ik opdrachtgevers aanbeveel is om een persoonlijk gesprek te organiseren met alle inschrijvers. Om het met elkaar over de aanvraag te hebben en de gelegenheid te bieden om vragen te stellen. Dus als je 3 partijen uitvraagt, nodig alle partijen tegelijk uit en bespreek wat je nu echt nodig hebt.

Stap 3: De aanvraag aanpassen en als definitieve aanvraag digitaal versturen

Welke stap ik graag ingebouwd zie is een soort uitvraag 1.0. Dus door het gesprek met marktpartijen ben je er als opdrachtgever misschien ook achter gekomen van hé, dit staat goed maar hier moet ik toch nog iets aanpassen. Pas dat dan aan in je uitvraag. Stuur het nog een keer naar alle inschrijvers toe.

Voorkom onduidelijkheid over de beoordeling

Wat ik vaak zie, is dat we na een gesprek doorgaan met het proces en overgaan tot een schriftelijke vragenronde. Maar voor opdrachtnemers blijft het onduidelijk of wat besproken is, ook meeweegt in de beoordeling of niet. Gaat het nog steeds om de originele uitvraag? Door een update van de uitvraag online te doen weet iedereen waarop de opdrachtgever gaat beoordelen.

Stap 4: Nota van Inlichtingen

Dan is de volgende stap in het proces van vraag en antwoord via de nota van inlichtingen. Nu hoor ik je denken van ja, maar dat hebben we toch al persoonlijk gedaan? Ja, het persoonlijke gesprek is vooral om de vraag goed te achterhalen en een toelichting te geven op de uitvraag. De schriftelijke vragenronde gaat over de details van opmaak, van referenties en van contractvoorwaarden. Een aantal andere dingen die je prima met elkaar schriftelijk kunt afdoen en waar je in een persoonlijk gesprek met elkaar niet de tijd aan gaat besteden.

Stap 5: Pitchen van de offerte

De volgende stap is natuurlijk het online indienen. En daarna vind ik pitchen echt een must.

Ik vind dat pitchen erbij hoort, ook al kost het veel tijd voor zowel opdrachtgever als opdrachtnemers.

Met een pitch leer je marktpartijen echt kennen, leer je de mensen kennen en kunnen markpartijen zich onderscheiden. En je ervaart snel of ze zich hebben ingeleefd in het project en of de ‘sleutelfiguren’ weten waar ze over praten. Is hun antwoord consistent met de offerte? En je krijgt vertrouwen in het team dt het project gaat doen. Dat we in offertetrajecten veel online doen is prachtig. Een schriftelijke uitvraag, schriftelijke nota van inlichtingen, een plan van aanpak van x A4tjes en dan een keuze maken is niet wenselijk voor beide partijen.

Stap 6: Definitieve afstemming

Met definitieve afstemming bedoel ik om nog een persoonlijk alle details door te spreken. Niet zozeer onderhandelen over de prijs, maar het bespreken van de fixed price, ureninzet en vervanging. In het Engels noemen ze dit zo mooi een BAFO. Een Best And Final Offer. Ja, we hebben één accountmanager, hoe los je het op als die uit dienst gaat. Dat zijn van die dingen die je niet opschrijft, maar met elkaar straks in de samenwerking afstemt. Misschien verandert er nog iets aan een deel kwaliteit of prijs, maar dan heb je dat met elkaar afgesproken. Je weet zo ook beide beter wat in scope van het project valt en welke diensten uit je offerte geleverd moeten worden.

Stap 7: Evalueer met alle partijen afzonderlijk

Bied aan als opdrachtgever om te evalueren met inschrijvers.

En inschrijvers neem initiatief om de opdrachtgever te bellen na de tender voor een evaluatiegesprek.

Vraag ook aan de opdrachtgever als winnende partij waarom je gewonnen hebt. Doe het voordeel met de uitspraken van de klant voor volgende tenders.

Interessant voor jouw collega? Like dit artikel, zodat we samen een stap maken om het aanbesteden efficiënter en eerlijker te maken.

Grootste ergernissen in aanbesteding

De 5 grootste ergernissen in een aanbesteding #038

Aanbesteden, is dat leuk? Ik vind van wel, toch zijn er vijf grote ergernissen waarom het aanbesteden niet meer zo leuk is.

Onduidelijke klantvraag

Hoe om te gaan met een onduidelijke klantvraag? #037

Je bent een nieuwe aanbesteding aan het doornemen en het is je onduidelijk wat de klant nu precies wenst. Je gaat in discussie met je collega’s of het nu 5 of 50 pagina’s moeten worden. Een grote groep is van mening dat het 5 pagina’s moet worden en jij bent van mening dat het 50 pagina’s zijn. Wat ga je doen?

Bevriesmomenten voor deadline

Stop met het wijzigen van je offerte vlak voor je deadline! #036

Wanneer is het een goed moment om te stoppen met het wijzigen van je offerte? En wanneer is het nog een goed moment om wel aanpassingen te doen?

Dat is natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren. Wie moet er nog een handtekening zetten? Wie van de directie moet er nog ondertekenen? Hoe groot of hoe klein is de tender? Altijd ga ik ervoor om een dag voor de deadline helemaal klaar zijn. De laatste dag gebruik ik om de stukken via het online platform in te dienen. Er kan altijd een storing zijn. Een kleine kans, maar ook dat wil je voorkomen met je tenders.

Recruitment tendermanager

Recruitment van de schaarse tendermanager, hoe doe ik dat? #035

Hoe kan je als organisatie goede tendermensen recruiten

Zorg niet dat je alleen die specifieke vacature invult, maar dat je continu bezig blijft met het vinden van goede tendermanagers. Dat je niet ophoudt op het moment dat je je vacature hebt ingevuld. Hou je team goed op peil, want als er eentje weggaat en je moet een nieuwe collega vinden dan is het een hele zoektocht om een nieuwe tendermanager weer te vinden in de huidige arbeidsmarkt.

Inkoop deadlines

Inkoop hou je ook aan de deadlines! #034

Opdrachtnemers baseren hun eigen planning uiteraard op de deadline die is afgegeven door inkoop. We begrijpen dat we de deadline moeten halen en dat het gevolg van te laat indienen betekent dat er niets wordt beoordeeld. Dus als jij als inkoop zegt:

‘we geven een terugkoppeling twee weken na deadline’
Geef dan ook die terugkoppeling binnen twee weken!

Risicodossier schrijven

Hoe schrijf ik in vijf stappen een risicodossier die in mijn tender de maximale punten scoort? #030

Elk project brengt risico’s met zich mee. Een risicoanalyse maak je met je Bidteam om de risico’s te beheersen. Hoe zorg je ervoor dat jouw risicoanalyse de maximale fictieve korting scoort in jouw plan van aanpak?

Soepel tenderproces

Altijd een soepel tenderproces, bestaat dat? #033

Nou, in een tender gaat bij jullie alles altijd van A tot Z helemaal soepel, ja toch!? Haha, in mijn ervaring niet. En dat is maar goed ook. We gaan met z’n allen voor de winst en dan gaat het niet altijd zoals in de ideale wereld.

Tenderproces

4 redenen waarom jouw organisatie een tenderproces moet hebben #031

Wat me opvalt is dat een tenderproces ontbreekt binnen salesorganisaties. Heeft jouw organisatie een tenderproces? Zo nee, waarom niet? Zo ja, heb je tenderproces om te voldoen aan de ISO normen of werk je op een goede manier met je tenderproces? Ik geef je vier redenen waarom jouw organisatie met een tenderproces moet werken.

Specifiek voor het inkoopteam

Hoe schrijf ik mijn offerte specifiek voor het inkoopteam? #029

Hoe geef ik antwoord op de vraag en overtuig ik dat het inkoopteam zegt: “ja, dit is voor mij persoonlijk geschreven”. Om een tender te winnen schrijf je je teksten specifiek voor het inkoopteam. Zorg dat je weet wie er zitten er in het beoordelingsteam, welke functies de beoordelaars hebben en wat ze persoonlijk belangrijk vinden.

Offertetool Bidsketch

Offertetool Bidsketch: voor – en nadelen #028

De standaard is om in Word alle teksten te schrijven, of kan het ook anders? Tegenwoordig zijn er verschillende offertetools, maar werkt dat voor mij als sales of Tendermanager? Ik ben aan het uitproberen welke offertetools voor welke werkzaamheden het meest geschikt zijn. Mijn doel is om tijd te besparen en de klant te voorzien van een professioneel opgemaakte offerte. Ik zoek naar een manier om content opnieuw te gebruiken, zonder te hoeven zoeken en ik wil geen fouten maken met verkeerde klantnamen.

Complimenten voor inkopers

Complimenten voor inkopers die een goede uitvraag doen en zich aan de planning houden #027

Mijn visie is om het aanbesteden leuker en simpeler te maken voor de inschrijvers en de inkopers. Als inschrijver is het makkelijk om excuses te maken dat de inkopers geen goede uitvraag doen, niet goed luisteren, niet eerlijk beoordelen en zich niet aan de planning houden. Ja, ik kom inkopers en inkoopbureaus tegen die een procedure gebruiken om hun gewenste leverancier eruit te halen. Gelukkig kom ik dit weinig tegen en ervaar ik dat er de inkoop steeds professioneler gaat. Mijn complimenten voor inkopers die:

Tender eerste of laatste

Ga voor de eerste of de laatste plaats #025

Word een winnaar

Dat is mijn slogan. Op twee manieren kun jij een winnaar worden. Jij kan zelf als tendermanager een winnaar worden. Dat doe je door heel veel tenders voor je organisatie te winnen. Door heel veel te leren van het vak Bidmanagement. Door veel tenders te doen en door te leren van je gemaakte fouten. Sta open voor feedback van klanten en blijf je vaardigheden ontwikkelen.

Talent opleiden

Hoe kan ik een talent opleiden tot Tendermanager? #024

Ik zie twee sporen voor het opleiden van een Tendermanager. Het eerste spoor is coachen op de inhoud: het voordoen, het zelf doen, het laten doen en het reviewen van tenders. Het tweede spoor is het werken aan vaardigheden van medewerkers via opleidingen en kennissessies.

Tenderplanning

Hoe maak ik een planning waar iedereen zich aan houdt? #023

Bij de start van je nieuwe tender maak je een planning wanneer er wat moet gebeuren. We plannen de kick-off, de deadlines voor de Nota van Inlichtingen en de reviewmomenten van brons, zilver en goud. Alles moet voor de deadline definitief zijn, zodat je een controle kan doen of alles compleet, foutloos en consistent is. Je deelt je planning tijdens de kick-off aan je bidteam, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen van het bidteam zich daaraan houdt?

Tendermaager: een prachtig vak

6 redenen waarom Tendermanager een prachtig vak is #011

Laatst vroeg iemand aan mij: ‘tendermanager, vind je dat een leuk vak!?’

Niet iedereen is er geschikt voor, niet iedereen vind het leuk. En ja, ik vind het vak van tendermanager een leuk vak. Ik zal je ook uitleggen waarom. Ten eerste hou ik van de deadlines. Ik hou juist niet van projecten die lang duren, die we uitstellen of afstellen. Bij een tender is er een harde deadline, daar gaan we voor met zijn allen en dat waardeer ik.

Tender nooit na deadline

Hoe zorg je ervoor dat je je tender nooit te laat indient? #013

Op tijd indienen voor de deadline, logisch toch? Toch heb ik heb het laatst van een klant weer gehoord. Een tender een paar minuten te laat ingeleverd en uitgesloten van beoordeling. Heel erg zonde en al het werk voor niets. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt jaren geleden. Toen moest een tender om 12 uur ingeleverd worden via een aanbestedingsplatform. Binnen de organisatie verzorgt de tenderdesk het indienen via alle platforms. Alles was de dag ervoor al helemaal klaar. ’s ochtends is het er niet van gekomen door een andere tender. Na de lunch inloggen en oops de deadline is voorbij. Daarna de onderaannemers afbellen met het slechte nieuws. Uitsluiting van deelname en geen beoordeling van de klant. Bovendien hebben we bij de klant ook geen goede indruk gemaakt door het te laat indienen.

Meer offertes winnen

4 strategieën om meer offertes te winnen #001

Meer offertes winnen is altijd goed, toch? Analyseer of een hoger win percentage offertes het meeste resultaat oplevert voor jouw totale sales. Scoor je al een hoog percentage? Focus dan op het verhogen van je gemiddelde orderwaarde of zorg voor meer leads in je sales pipeline.

Voordelen offertebouwstenen

10 voordelen van offerte bouwstenen #002

Een offerte bouwsteen is een standaard tekst die verwijst naar de verschillende offerte onderdelen. Alle offerte bouwstenen vormen je offerte bibliotheek, waaruit je gemakkelijk onderdelen sleept naar je offerte.

Orderwaarde offerte vergroten

5 tips om je gemiddelde orderwaarde te verhogen van je B2B offerte #003

Scoor je een hoog win %? Werk dan aan het verhogen van je gemiddelde orderwaarde om je totale sales te verhogen. Je totale sales per jaar reken je uit met 4 kengetallen uit de Sales Velocity formule. Sales Velocity = aantal leads op een gemiddelde dag in je forecast x gemiddelde orderwaarde in € x win % offertes / gemiddelde doorlooptijd. Kleine verbeteringen in ieder kengetal leiden tot veel meer sales.

Offerteproces

Hoe 16 stappen zorgen voor een strak tenderproces #004

Een strak tenderproces maakt het winnen makkelijker en het samenwerken leuker. Een overzichtelijk proces geeft inzicht in de fases die gaan volgen. Het is duidelijk waarom deadlines worden gesteld en je voorkomt dat niet alles op het laatste moment aankomt.

Winstrategie tender

In 5 stappen de winnende tenderstrategie opstellen #005

Deze tender is op ons lijf geschreven! We gaan winnen en laten we de taken verdelen. Of neem je de tijd voor het opstellen van de winnende strategie?

Je winnende tenderstrategie opstellen in 5 stappen.

Pitch offerte in 5 stappen

In 5 stappen een succesvolle pitch van jouw offerte #006

1 Anticipeer op scenario’s
2 Storytelling introductie
3 Voorbereiden klantvragen
4 Vragen aan jou
5 Oefenen

15 schrijftips

15 schrijftips om betere offertes en aanbestedingen te schrijven #007

15 schrijftips om betere offertes en aanbestedingen te schrijven

De beoordelaars van je offerte komen niet om te lezen. Ze komen met een doel: het selecteren van de aanbieder die het beste antwoord geeft op hun vraag. Je beoordelaars zijn je dankbaar met deze 15 schrijftips.

Geef nooit korting

11 tips hoe je nooit korting geeft #008

Hoe handel je als je klant om korting vraagt?

Je bent accountmanager of salesmanager en de klant wil met je onderhandelen over je offerteprijs. De theorie is makkelijk: geef nooit korting. Je voorkomt hiermee dat je in een negatieve spiraal komt. Als je steeds korting geeft, verlaag je je marge. Een lagere marge betekent minder rendement. Minder rendement betekent meer druk om meer te verkopen of om meer projecten declarabel uit te voeren.

Offertebibliotheek en offertebouwstenen

Hoe stel ik mijn offerte bibliotheek samen? #009

Je offerte bibliotheek is een samenstelling van de verschillende offerte bouwstenen. Zorg dat je de offerte bouwstenen maakt die je ook echt gebruikt. Een te kleine bibliotheek met bouwstenen is frustrerend, omdat je dan bepaalde teksten nog steeds zelf moet schrijven. Een te grote bibliotheek is overweldigend, omdat het doorlezen en selecteren van de juiste teksten een tijdrovende klus is. Bovendien kost het veel tijd om alle bouwstenen te schrijven.

Voorkom knock-out selectiefase

Voorkom Knock-out in de selectiefase van een aanbesteding #017

Ik merk dat er regelmatig fouten worden gemaakt tijdens de selectiefase. Niet altijd leidt dit tot uitsluiting van deelname aan de gunningfase, gelukkig maar. Toch is het extra zuur als dit wel zo is. Wat zijn de drie meest gemaakte fouten?

Presenteren offerte

Hoe presenteer ik mijn offerte creatief? #021

In veel tenders is de presentatie/ het interview/ de pitch onderdeel van de score op kwaliteit. Vraagt de klant jou om een presentatie van de offerte, wees dan creatief.

Geen willen, kunnen en zullen

Sloop KUNNEN, WILLEN en ZULLEN uit je offerteteksten #019

De basisvaardigheid om offertes te winnen is goed schrijven. Dat zie ik heel vaak goed gaan, maar als je geen ster bent in schrijven is dat echt iets waar je aan moet werken. De meest simpele tip die het meeste effect heeft is actief schrijven. Dit doe je door kunnen, zullen, worden, willen uit je teksten te slopen.

Specifieke antwoorden op de vraag van de klant

Wees specifiek met je antwoorden op de vragen van de klant in een offerte. 4 tips #018

Tip 1: Geef specifieke antwoorden per perceel
Tip 2: Maak het onderscheid per perceel opvallend
Tip 3: Maak je teksten specifiek en leg uit HOE je het gaat doen
Tip 4: Maak je teksten specifiek en benoem wat je van de klant weet

25/50/25 schrijfregel

Met de 25/50/25 regel schrijf jij de winnende tekst in zo weinig mogelijk tijd #020

4 fouten die ik heb gemaakt tijdens het schrijven van offerteteksten

Visie vraag tender uitschrijven

Hoe schrijf ik een visievraag? #014

Ga niet meteen schrijven

Eigenlijk is het heel simpel, maar doe het toch maar eens. De tip is om niet meteen te beginnen met schrijven. Hoe dan wel? Er moet toch wat op papier komen? Het helpt als je weet wat er speelt bij de klant. Welke beoordelingscommissie is er? Het helpt dat je vanuit de kick-off je winthema’s hebt.

Interpreteer klantvraag

Interpreteer de klantvraag uit jouw aanbestedingsdocumenten #010

Neem de tijd voor het analyseren van de klantvraag

Neem goed de tijd voor het interpreteren van de klantvraag. Voorkom dat je de klantvraagt leest en besluit om er direct antwoord op te geven. Denk een stap vooruit en interpreteer wat de klantvraag nu echt is.

Kansendossier

Hoe schrijf ik een kansendossier? #022

n mijn ervaring wordt het kansendossier regelmatig uitgevraagd in andere aanbestedingsvormen dan de best value procurement (BVP). De opdrachtgever zoekt naar extra waarde die de opdrachtnemer toevoegt aan de projectdoelstellingen. In deze blog komen 5 tips aan bod hoe jij een goed kansendossier schrijft.

Gouden tip om aanbestedingen te winnen

De gouden tip om aanbestedingen te winnen. Zo simpel kan het schrijven zijn #016

Een tip die ik jullie mee wil geven is eigenlijk misschien wel te simpel voor woorden. Je gaat straks zeggen van joh dat doe ik al. Of zo werkt dat niet. Of aanbestedingen schrijven is ingewikkelder dan dat. Of dat kan voor onze offerte niet van toepassing zijn. Toch ga ik de gouden tip met jullie delen. En het is eigenlijk heel simpel: geef direct antwoord op de klantvraag.

Hoe schrijf ik in vijf stappen een risicodossier die in mijn tender de maximale punten scoort? #026

Elk project brengt risico’s met zich mee. Een risicoanalyse maak je met je Bidteam om de risico’s te beheersen. Hoe zorg je ervoor dat jouw risicoanalyse de maximale fictieve korting scoort in jouw plan van aanpak?

Geef nooit korting na het inleveren van jouw aanbesteding #015

Mijn doel is om jullie als tendermanagers meer aanbestedingen te laten winnen. En na de voorlopige gunning is de deal nog niet altijd binnen. Hoe moet je nu omgaan met een klant die na het inleveren van jouw aanbesteding wil onderhandelen over de prijs? In mijn ogen is het dan goed om geen korting te geven, tenzij je gaat ruilen. Ik heb een eerder filmpje gemaakt over de 11 redenen waarom je nooit korting moet geven.