4 redenen waarom jouw organisatie een tenderproces moet hebben #031
Wat me opvalt is dat een tenderproces ontbreekt binnen salesorganisaties. Heeft jouw organisatie een tenderproces? Zo nee, waarom niet? Zo ja, heb je tenderproces om te voldoen aan de ISO normen of werk je op een goede manier met je tenderproces? Ik geef je vier redenen waarom jouw organisatie met een tenderproces moet werken.
1.Verbeteren van je tenderproces leidt tot het winnen van meer deals
De eerste reden is dat het je organisatie in staat stelt om met een tenderproces te leren en te verbeteren. Analyseer wat de reden is van waarom je een tender verliest. Was de oplossing voor de klant niet goed? Was er onvoldoende input vanuit je experts? Ontbrak de klantkennis? Verliep de samenwerking stroef? Was het interview niet goed voorbereid? Evalueer je belangrijkste punten waarop je tenders verliest en verbeter hiermee je tenderproces. Dit helpt je om bij de volgende tender niet weer dezelfde fout te maken en vergroot je kans op het winnen van meer deals.
2. Nieuwe medewerkers zijn snel ingewerkt en gaan niet hun eigen kunstje doen
Voor nieuwe medewerkers is het handig als je organisatie een tenderproces heeft. Het geeft duidelijkheid voor iedereen en is van specifiek van toepassing op jouw organisatie. Bid- en Tendermanagers zijn moeilijk te vinden, dus laat een nieuwe collega niet aan zijn lot over. Ook als een ervaren Bidmanager je team komt versterken is het goed om een tenderproces te hebben. Jouw tenderproces is namelijk voor jouw organisatie, gericht op jouw markten en afgestemd op jouw interne samenwerking. Het voordeel van een tenderproces is dat een nieuwe collega direct van start gaat met lopende tenders en niet zijn eigen kunstje doet. Als binnen jouw organisatie de reviewmomenten goed werken, laat de nieuwe collega dan dit proces volgen en voorkom dat er bij iedere nieuwe medewerker weer nieuwe afspraken worden gemaakt.
3. Betrek experts en je krijgt je input voor de deadline
Een derde reden is om jouw inhoudelijke experts meer te betrekken in de aanbesteding. Dit doe je door de experts te betrekken in het tenderproces van A tot Z. Welke stappen volgen er nog en leg uit waarom het zo belangrijk is dat er op tijd informatie wordt aangeleverd. Geef ook aan of experts input leveren of teksten moeten schrijven. Een tenderproces zorgt ervoor dat je de verwachtingen duidelijk communiceert. Voorkom dat experts naar de deadline van de tender kijken en geen rekening houden met jouw deadlines van verschillende versies die in de review gaan. Met een tenderproces nooit meer input vlak voor de deadline, klinkt ideaal toch?
4. Houvast voor de tendermanager: balans tussen proces en vrijheid
De vierde reden is dat het jou als Bid- en Tendermanager houvast geeft. Jij weet als Bidmanager hoe het werkt, maar niet iedereen in jouw organisatie weet wat het beste tenderproces is om de deal te winnen. Een voordeel is dat je management meer begrip krijgt voor wat je allemaal doet. Je kunt ook makkelijker om hulp vragen als het met je bidteam niet zo gaat zoals is afgesproken. En je voorkomt frustratie als je keer op keer tegen dezelfde problemen aanloopt. Met je tenderproces maak je aan het management inzichtelijk waar het misgaat en wat je plan van aanpak is om te verbeteren. Iedereen heeft hetzelfde belang om de volgende tender te winnen, dus helpt het als je goed kunt onderbouwen wat er structureel beter moet.