Hoe stel ik mijn offerte bibliotheek samen? #009
Om draagvlak te creëren bij het offerteteam kun je een workshop doen. Deelnemers van de workshop zijn degene die een rol hebben in het schrijven van offertes: de accountmanager, de bidmanager en de proposal writer. Bepaal in de workhsop welke offerte bouwstenen nodig zijn.
Stap 1: het toepassen van de 5 niveau’s van offerte bouwstenen op jouw organisatie:
1. Eigen organisatie
Bepaal welke teksten je van je eigen organisatie gebruikt in offertes. Bijvoorbeeld: missie & visie, voorwaarden, service en begroting.
2. Diensten/producten
Schrijf concreet op welke diensten en producten je aan je klanten levert. Hoe concreter, hoe beter.
3. Markt
Definieer je markten. Bijvoorbeeld overheid, zorg en industrie.
4. Submarkt
Definieer je submarkten. Bijvoorbeeld in de markt overheid bedien je de submarkten gemeenten of provincies.
5. Klant
Je kunt hier kiezen om de klant in te delen op basis van omzet, volume, meest ideale klant of prospect. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om je top 10 klanten met de meeste omzet te benoemen. Of je kiest voor de top 5 klanten waarvan je de meeste offerteaanvragen krijgt. Of je benoemt 3 prospects, die gezien je diensten of marktkennis interessant zijn.
Stap 2: kies je offerte thema’s
Analyseer welke thema’s veel gevraagd worden door klanten. Bijvoorbeeld referenties, projectaanpak, kwaliteit, samenwerking, innovatie, klantbehoeften en begroting. Beperk jezelf hier nog niet tot een paar thema’s, het is juist goed als je tot een groot aantal thema’s komt.
Stap 3: koppel de thema’s aan de 5 niveau’s
Neem de meeste tijd voor deze stap, hier barst de discussie los. Bepaal per thema of je dit in een offerte bouwsteen uitschrijft, of dat iedere klantvraag zo onderscheidend is dat een standaard tekst geen toegevoegde waarde heeft.
Bepaal vervolgens op welk niveau je het thema uitwerkt in een offerte bouwsteen. Als voorbeeld referentie.
Niveau 1: eigen organisatie
Een referentie die je kunt gebruiken in offertes om te laten zien hoe je als organisatie heb gewerkt voor andere klanten op hoofdlijnen.
Niveau 2: Diensten/ product
Een referentie die specifiek ingaat op hoe je jouw diensten en producten bij klanten hebt ingezet.
Niveau 3: Markt
Een referentie die specifiek ingaat op een project wat je in een bepaalde markt hebt gedaan, bijvoorbeeld bij de overheid.
Niveau 4: Submarkt
Een referentie die specifiek ingaat op een project wat je in een bepaalde submarkt hebt gedaan, bijvoorbeeld bij een gemeente.
Niveau 5: Klant
Een referentie waarbij je het project uitwerkt wat je voor een bepaalde klant hebt gedaan.
De kaart referenties kun je zo heen-en-weer schuiven tussen de verschillende niveau’s. Stel de vraag aan de deelnemers of dit het gewenste niveau is. Doe dit voor alle thema’s. Stel steeds kritische vragen aan elkaar of het echt nodig is dat we tot niveau 5 de teksten gaan opstellen. Of is niveau 2 of niveau 3 ook voldoende? Of is het voldoende om een paar thema’s te kiezen en die tot niveau 5 uit te werken. Als je het met elkaar eens bent over de beste samenstelling, is je bibliotheek compleet.
Wil je alles uitwerken en kom je tot een te groot aantal? Schrijf dan eerst alle bouwstenen van één bepaalde markt uit. Benut je bouwstenen in de komende offertes. Als alles goed bevalt, schrijf dan ook de andere markten uit in offerte bouwstenen.
Stap 4: schrijf je bouwstenen
Zoek uit welke informatie er al is. Zijn bepaalde bouwstenen al compleet, of is het nodig om ze alleen te herschrijven? Welke offerte bouwstenen ontbreken of zijn van slechte kwaliteit dat ze opnieuw geschreven moeten worden? Bepaal steeds of de teksten ook commerciële teksten zijn, die je in offertes kunt gebruiken. Pak dus niet automatisch de teksten die op je website staan. Kopieer niet de teksten die in je projectplannen voor klanten voorkomen. Maak van je bouwstenen commerciële teksten die je in offertes en aanbesteding kunt invoegen.
Stap 5: actueel houden
Zorg dat je offerte bibliotheek actueel blijft. Voeg nieuwe teksten toe aan je bibliotheek. Heb je de bouwstenen gebruikt en teksten aangescherpt in je offerte voor de klant? Zorg dat de nieuwe versie in je bibliotheek komt. Het beste kun je iemand eigenaar maken van de offerte bibliotheek. Ben je aan het schrijven om een aanbesteding of offerte te winnen, dan moet je niet bezig zijn met het actueel houden van de bibliotheek. Laat de eigenaar na het indienen van de documenten de beste nieuwe teksten eruit halen om in de bibliotheek te verwerken.
Bekijk de video op YouTube: