Wees specifiek met je antwoorden op de vragen van de klant in een offerte. 4 tips #018
Tip 1: Geef specifieke antwoorden per perceel
Heb je een tender waarbij je meerdere percelen hebt? Maak dan specifiek wat je per perceel gaat doen. Ook als je klant aangeeft dat het niet nodig is en dat je ‘gewoon’ dezelfde teksten kunt gebruiken voor alle percelen. Mijn advies is om per perceel een specifieke tekst te maken. Dus niet compleet alles herschrijven, maar maak voor dat ene perceel specifiek wat je diensten zijn. Of wat voor die klant locatie specifiek is. Of wat er voor die medewerkers specifiek is. Of wat er in de uitvoering specifiek is voor de klant. Schrijf dat uit, maak dat het perceel echt iets anders is. Misschien zijn er wel verschillende beoordelaars. Misschien geeft de beoordeling van die ene beoordelaar van dat perceel wel de doorslag. Daarom maakt het uit dat je net wel die details toevoegt of weglaat.
Tip 2: Maak het onderscheid per perceel opvallend
Stel je schrijft in op drie percelen. Je kiest er bewust voor om de nuances per perceel op maat te schrijven voor je klant. Zorg dan dat die teksten opvallen! Geef ze een kleur, maak ze cursief of dik. Zo zorg je dat je aangepaste teksten snel opvallen, ook bij beoordelaars die teksten van perceel 2 en perceel 3 scannen.
Tip 3: Maak je teksten specifiek en leg uit HOE je het gaat doen
Maak je teksten specifiek. Dit doe je door je steeds af te vragen: hoe gaan we dit doen? Dus je maakt een claim: je zegt zo en zo gaan we dit project implementeren. Zeg dan hoe je dat gaat doen. En vraag dan door. Dus zeg tegen de expert die input aanlevert: en dus? En dus? En dus? Wees niet bang om drie tot vier keer door te vragen. Zo voorkom je namelijk dat je wel zegt wat je gaat doen, maar dat je blijft hangen bij algemene kenmerken. Je wilt het hebben over klantvoordelen. Met doorvragen (en dus?) ga je echt in klantvoordelen denken. Op het moment dat jouw expert even stilvalt en gaat nadenken is dit een goed teken. Geef je expert de tijd om na te denken en schrijf op wat er dan vervolgens komt. Goede kans dat er klantvoordeel komt en dat je beter omschrijft HOE je de implementatie gaat doen. Specifieke uitwerkingen scoren bij het beoordelingsteam.
Tip 4: Maak je teksten specifiek en benoem wat je van de klant weet
Werk met concrete teksten en benoem wat je van de klant weet. Als je schrijft over de locaties, benoem de namen van de locaties van de klant. Je hebt het over medewerkers, benoem wat voor medewerkers en doelgroepen het zijn van de klant. Je hebt het over de stakeholders van de klant, benoem over welke stakeholders het gaat. Benoem welke klanten gaan profiteren van jouw klant. Geef aan om welke klanten het gaat. Maak al je teksten zo specifiek mogelijk. De beoordelaars vinden het dan prettiger om jouw tekst te lezen, je teksten zijn meer op maat voor de klant en de teksten zorg voor herkenning bij de klant. Zo ga jij meer punten scoren in de beoordeling.
De 5 grootste ergernissen in een aanbesteding #038
Aanbesteden, is dat leuk? Ik vind van wel, toch zijn er vijf grote ergernissen waarom het aanbesteden niet meer zo leuk is.
Hoe om te gaan met een onduidelijke klantvraag? #037
Je bent een nieuwe aanbesteding aan het doornemen en het is je onduidelijk wat de klant nu precies wenst. Je gaat in discussie met je collega’s of het nu 5 of 50 pagina’s moeten worden. Een grote groep is van mening dat het 5 pagina’s moet worden en jij bent van mening dat het 50 pagina’s zijn. Wat ga je doen?
Stop met het wijzigen van je offerte vlak voor je deadline! #036
Wanneer is het een goed moment om te stoppen met het wijzigen van je offerte? En wanneer is het nog een goed moment om wel aanpassingen te doen?
Dat is natuurlijk afhankelijk van allerlei factoren. Wie moet er nog een handtekening zetten? Wie van de directie moet er nog ondertekenen? Hoe groot of hoe klein is de tender? Altijd ga ik ervoor om een dag voor de deadline helemaal klaar zijn. De laatste dag gebruik ik om de stukken via het online platform in te dienen. Er kan altijd een storing zijn. Een kleine kans, maar ook dat wil je voorkomen met je tenders.
Recruitment van de schaarse tendermanager, hoe doe ik dat? #035
Hoe kan je als organisatie goede tendermensen recruiten
Zorg niet dat je alleen die specifieke vacature invult, maar dat je continu bezig blijft met het vinden van goede tendermanagers. Dat je niet ophoudt op het moment dat je je vacature hebt ingevuld. Hou je team goed op peil, want als er eentje weggaat en je moet een nieuwe collega vinden dan is het een hele zoektocht om een nieuwe tendermanager weer te vinden in de huidige arbeidsmarkt.
Inkoop hou je ook aan de deadlines! #034
Opdrachtnemers baseren hun eigen planning uiteraard op de deadline die is afgegeven door inkoop. We begrijpen dat we de deadline moeten halen en dat het gevolg van te laat indienen betekent dat er niets wordt beoordeeld. Dus als jij als inkoop zegt:
‘we geven een terugkoppeling twee weken na deadline’
Geef dan ook die terugkoppeling binnen twee weken!
Hoe schrijf ik in vijf stappen een risicodossier die in mijn tender de maximale punten scoort? #030
Elk project brengt risico’s met zich mee. Een risicoanalyse maak je met je Bidteam om de risico’s te beheersen. Hoe zorg je ervoor dat jouw risicoanalyse de maximale fictieve korting scoort in jouw plan van aanpak?
Altijd een soepel tenderproces, bestaat dat? #033
Nou, in een tender gaat bij jullie alles altijd van A tot Z helemaal soepel, ja toch!? Haha, in mijn ervaring niet. En dat is maar goed ook. We gaan met z’n allen voor de winst en dan gaat het niet altijd zoals in de ideale wereld.
Het ideale proces van een mini-competitie #032
Heb je als opdrachtgever een raamcontract afgesloten met meerdere opdrachtnemers en ga je een mini-competitie of een nadere overeenkomst uitzetten? In deze blog schets ik mijn ideale proces voor een mini-competitie in 7 stappen.
Het is mijn visie dat aanbesteden efficiënter en eerlijker wordt. Dat het efficienter is en minder tijd kost. En dat het eerlijker gaat en dus leuker wordt voor beide partijen.
4 redenen waarom jouw organisatie een tenderproces moet hebben #031
Wat me opvalt is dat een tenderproces ontbreekt binnen salesorganisaties. Heeft jouw organisatie een tenderproces? Zo nee, waarom niet? Zo ja, heb je tenderproces om te voldoen aan de ISO normen of werk je op een goede manier met je tenderproces? Ik geef je vier redenen waarom jouw organisatie met een tenderproces moet werken.
Hoe schrijf ik mijn offerte specifiek voor het inkoopteam? #029
Hoe geef ik antwoord op de vraag en overtuig ik dat het inkoopteam zegt: “ja, dit is voor mij persoonlijk geschreven”. Om een tender te winnen schrijf je je teksten specifiek voor het inkoopteam. Zorg dat je weet wie er zitten er in het beoordelingsteam, welke functies de beoordelaars hebben en wat ze persoonlijk belangrijk vinden.
Offertetool Bidsketch: voor – en nadelen #028
De standaard is om in Word alle teksten te schrijven, of kan het ook anders? Tegenwoordig zijn er verschillende offertetools, maar werkt dat voor mij als sales of Tendermanager? Ik ben aan het uitproberen welke offertetools voor welke werkzaamheden het meest geschikt zijn. Mijn doel is om tijd te besparen en de klant te voorzien van een professioneel opgemaakte offerte. Ik zoek naar een manier om content opnieuw te gebruiken, zonder te hoeven zoeken en ik wil geen fouten maken met verkeerde klantnamen.
Complimenten voor inkopers die een goede uitvraag doen en zich aan de planning houden #027
Mijn visie is om het aanbesteden leuker en simpeler te maken voor de inschrijvers en de inkopers. Als inschrijver is het makkelijk om excuses te maken dat de inkopers geen goede uitvraag doen, niet goed luisteren, niet eerlijk beoordelen en zich niet aan de planning houden. Ja, ik kom inkopers en inkoopbureaus tegen die een procedure gebruiken om hun gewenste leverancier eruit te halen. Gelukkig kom ik dit weinig tegen en ervaar ik dat er de inkoop steeds professioneler gaat. Mijn complimenten voor inkopers die:
Ga voor de eerste of de laatste plaats #025
Word een winnaar
Dat is mijn slogan. Op twee manieren kun jij een winnaar worden. Jij kan zelf als tendermanager een winnaar worden. Dat doe je door heel veel tenders voor je organisatie te winnen. Door heel veel te leren van het vak Bidmanagement. Door veel tenders te doen en door te leren van je gemaakte fouten. Sta open voor feedback van klanten en blijf je vaardigheden ontwikkelen.
Hoe kan ik een talent opleiden tot Tendermanager? #024
Ik zie twee sporen voor het opleiden van een Tendermanager. Het eerste spoor is coachen op de inhoud: het voordoen, het zelf doen, het laten doen en het reviewen van tenders. Het tweede spoor is het werken aan vaardigheden van medewerkers via opleidingen en kennissessies.
Hoe maak ik een planning waar iedereen zich aan houdt? #023
Bij de start van je nieuwe tender maak je een planning wanneer er wat moet gebeuren. We plannen de kick-off, de deadlines voor de Nota van Inlichtingen en de reviewmomenten van brons, zilver en goud. Alles moet voor de deadline definitief zijn, zodat je een controle kan doen of alles compleet, foutloos en consistent is. Je deelt je planning tijdens de kick-off aan je bidteam, maar hoe zorg je ervoor dat iedereen van het bidteam zich daaraan houdt?
6 redenen waarom Tendermanager een prachtig vak is #011
Laatst vroeg iemand aan mij: ‘tendermanager, vind je dat een leuk vak!?’
Niet iedereen is er geschikt voor, niet iedereen vind het leuk. En ja, ik vind het vak van tendermanager een leuk vak. Ik zal je ook uitleggen waarom. Ten eerste hou ik van de deadlines. Ik hou juist niet van projecten die lang duren, die we uitstellen of afstellen. Bij een tender is er een harde deadline, daar gaan we voor met zijn allen en dat waardeer ik.
Hoe zorg je ervoor dat je je tender nooit te laat indient? #013
Op tijd indienen voor de deadline, logisch toch? Toch heb ik heb het laatst van een klant weer gehoord. Een tender een paar minuten te laat ingeleverd en uitgesloten van beoordeling. Heel erg zonde en al het werk voor niets. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt jaren geleden. Toen moest een tender om 12 uur ingeleverd worden via een aanbestedingsplatform. Binnen de organisatie verzorgt de tenderdesk het indienen via alle platforms. Alles was de dag ervoor al helemaal klaar. ’s ochtends is het er niet van gekomen door een andere tender. Na de lunch inloggen en oops de deadline is voorbij. Daarna de onderaannemers afbellen met het slechte nieuws. Uitsluiting van deelname en geen beoordeling van de klant. Bovendien hebben we bij de klant ook geen goede indruk gemaakt door het te laat indienen.
4 strategieën om meer offertes te winnen #001
Meer offertes winnen is altijd goed, toch? Analyseer of een hoger win percentage offertes het meeste resultaat oplevert voor jouw totale sales. Scoor je al een hoog percentage? Focus dan op het verhogen van je gemiddelde orderwaarde of zorg voor meer leads in je sales pipeline.
10 voordelen van offerte bouwstenen #002
Een offerte bouwsteen is een standaard tekst die verwijst naar de verschillende offerte onderdelen. Alle offerte bouwstenen vormen je offerte bibliotheek, waaruit je gemakkelijk onderdelen sleept naar je offerte.
5 tips om je gemiddelde orderwaarde te verhogen van je B2B offerte #003
Scoor je een hoog win %? Werk dan aan het verhogen van je gemiddelde orderwaarde om je totale sales te verhogen. Je totale sales per jaar reken je uit met 4 kengetallen uit de Sales Velocity formule. Sales Velocity = aantal leads op een gemiddelde dag in je forecast x gemiddelde orderwaarde in € x win % offertes / gemiddelde doorlooptijd. Kleine verbeteringen in ieder kengetal leiden tot veel meer sales.
Hoe 16 stappen zorgen voor een strak tenderproces #004
Een strak tenderproces maakt het winnen makkelijker en het samenwerken leuker. Een overzichtelijk proces geeft inzicht in de fases die gaan volgen. Het is duidelijk waarom deadlines worden gesteld en je voorkomt dat niet alles op het laatste moment aankomt.
In 5 stappen de winnende tenderstrategie opstellen #005
Deze tender is op ons lijf geschreven! We gaan winnen en laten we de taken verdelen. Of neem je de tijd voor het opstellen van de winnende strategie?
Je winnende tenderstrategie opstellen in 5 stappen.
In 5 stappen een succesvolle pitch van jouw offerte #006
1 Anticipeer op scenario’s
2 Storytelling introductie
3 Voorbereiden klantvragen
4 Vragen aan jou
5 Oefenen
15 schrijftips om betere offertes en aanbestedingen te schrijven #007
15 schrijftips om betere offertes en aanbestedingen te schrijven
De beoordelaars van je offerte komen niet om te lezen. Ze komen met een doel: het selecteren van de aanbieder die het beste antwoord geeft op hun vraag. Je beoordelaars zijn je dankbaar met deze 15 schrijftips.
11 tips hoe je nooit korting geeft #008
Hoe handel je als je klant om korting vraagt?
Je bent accountmanager of salesmanager en de klant wil met je onderhandelen over je offerteprijs. De theorie is makkelijk: geef nooit korting. Je voorkomt hiermee dat je in een negatieve spiraal komt. Als je steeds korting geeft, verlaag je je marge. Een lagere marge betekent minder rendement. Minder rendement betekent meer druk om meer te verkopen of om meer projecten declarabel uit te voeren.
Hoe stel ik mijn offerte bibliotheek samen? #009
Je offerte bibliotheek is een samenstelling van de verschillende offerte bouwstenen. Zorg dat je de offerte bouwstenen maakt die je ook echt gebruikt. Een te kleine bibliotheek met bouwstenen is frustrerend, omdat je dan bepaalde teksten nog steeds zelf moet schrijven. Een te grote bibliotheek is overweldigend, omdat het doorlezen en selecteren van de juiste teksten een tijdrovende klus is. Bovendien kost het veel tijd om alle bouwstenen te schrijven.
Voorkom Knock-out in de selectiefase van een aanbesteding #017
Ik merk dat er regelmatig fouten worden gemaakt tijdens de selectiefase. Niet altijd leidt dit tot uitsluiting van deelname aan de gunningfase, gelukkig maar. Toch is het extra zuur als dit wel zo is. Wat zijn de drie meest gemaakte fouten?
Hoe presenteer ik mijn offerte creatief? #021
In veel tenders is de presentatie/ het interview/ de pitch onderdeel van de score op kwaliteit. Vraagt de klant jou om een presentatie van de offerte, wees dan creatief.
Sloop KUNNEN, WILLEN en ZULLEN uit je offerteteksten #019
De basisvaardigheid om offertes te winnen is goed schrijven. Dat zie ik heel vaak goed gaan, maar als je geen ster bent in schrijven is dat echt iets waar je aan moet werken. De meest simpele tip die het meeste effect heeft is actief schrijven. Dit doe je door kunnen, zullen, worden, willen uit je teksten te slopen.
Met de 25/50/25 regel schrijf jij de winnende tekst in zo weinig mogelijk tijd #020
4 fouten die ik heb gemaakt tijdens het schrijven van offerteteksten
Hoe schrijf ik een visievraag? #014
Ga niet meteen schrijven
Eigenlijk is het heel simpel, maar doe het toch maar eens. De tip is om niet meteen te beginnen met schrijven. Hoe dan wel? Er moet toch wat op papier komen? Het helpt als je weet wat er speelt bij de klant. Welke beoordelingscommissie is er? Het helpt dat je vanuit de kick-off je winthema’s hebt.
Interpreteer de klantvraag uit jouw aanbestedingsdocumenten #010
Neem de tijd voor het analyseren van de klantvraag
Neem goed de tijd voor het interpreteren van de klantvraag. Voorkom dat je de klantvraagt leest en besluit om er direct antwoord op te geven. Denk een stap vooruit en interpreteer wat de klantvraag nu echt is.
Hoe schrijf ik een kansendossier? #022
n mijn ervaring wordt het kansendossier regelmatig uitgevraagd in andere aanbestedingsvormen dan de best value procurement (BVP). De opdrachtgever zoekt naar extra waarde die de opdrachtnemer toevoegt aan de projectdoelstellingen. In deze blog komen 5 tips aan bod hoe jij een goed kansendossier schrijft.
De gouden tip om aanbestedingen te winnen. Zo simpel kan het schrijven zijn #016
Een tip die ik jullie mee wil geven is eigenlijk misschien wel te simpel voor woorden. Je gaat straks zeggen van joh dat doe ik al. Of zo werkt dat niet. Of aanbestedingen schrijven is ingewikkelder dan dat. Of dat kan voor onze offerte niet van toepassing zijn. Toch ga ik de gouden tip met jullie delen. En het is eigenlijk heel simpel: geef direct antwoord op de klantvraag.
Hoe schrijf ik in vijf stappen een risicodossier die in mijn tender de maximale punten scoort? #026
Elk project brengt risico’s met zich mee. Een risicoanalyse maak je met je Bidteam om de risico’s te beheersen. Hoe zorg je ervoor dat jouw risicoanalyse de maximale fictieve korting scoort in jouw plan van aanpak?
Geef nooit korting na het inleveren van jouw aanbesteding #015
Mijn doel is om jullie als tendermanagers meer aanbestedingen te laten winnen. En na de voorlopige gunning is de deal nog niet altijd binnen. Hoe moet je nu omgaan met een klant die na het inleveren van jouw aanbesteding wil onderhandelen over de prijs? In mijn ogen is het dan goed om geen korting te geven, tenzij je gaat ruilen. Ik heb een eerder filmpje gemaakt over de 11 redenen waarom je nooit korting moet geven.